Experience the Difference - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Laura Cramer - WaarBenJij.nu Experience the Difference - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Laura Cramer - WaarBenJij.nu

Experience the Difference

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

19 Juli 2007 | Tanzania, Dar es Salaam

Al bijna 2 weken voorbij: de tijd vliegt hier echt voorbij! Het is ook zo leuk en bijzonder.

Deze week zijn we begonnen met het summercamp. 'Mijn' kindjes zijn heeel schattig, ik heb samen met twee tanzanianen en nog een dutchie de groep van 15 allerkleinsten. Er zit een Ronaldino look-a-like tussen, een B.A. Baracus look-a-like en dat terwijl het allemaal meisjes zijn! Dat zou je nooit denken aangezien ze allemaal bijna kaal zijn: verplicht schoolhaar, socialistische invloeden zijn nog goed merkbaar in Tanzania. De kindjes zijn helemaal dol op Annemaria Koekoek en Vader Jacob, geweldig de uitspraak van 'alle klokken luiden'! Zelf zingen ze liedjes waarbij ze gigantisch met hun kontjes schudden, het wordt er hier al vroeg ingestampt! Het communiceren is wel moeilijk, aangezien zij alleen Swahili praten en ik juist niet. We leren bij Swahiliclass nu wel wat nuttige woordjes (stop fighting! start! Two lines! Circle!)

In Dar Es Salaam zelf lijkt het wel of we de enige Mzungo's zijn (blanke mensen), op die paar albino's na. Ik hoor dus ook de hele dag 'Mambo mzungu! Marry me!' Je bent echt een attractie als blanke!

In het weekend zijn we nog naar het strand geweest en hebben we op een heel groot podium gedanst. We konden net zo goed naakt gaan dansen, de kleding werd je echt van het lijf gekeken! Het was wel echt heerlijk om even te zwemmen in de hitte. Ik heb er ook Chips Mayai gegeten, frietjes met ei, klinkt apart maar is heeerlijk! Er zat een sausje bij en ik proef hier alles dus ik dacht, he lekker, iets nieuws! Dat heb ik geweten, mijn mond stond in brand! Het bleek hete peper te zijn: heeele hete peper!

Toen we Ngoma's (jembe's) gingen maken - die van ons is superprofessioneel! Echte koeienhuid: stinkt gigantisch maar ik hoop dat ie toch mee het vliegtuig in mag! - werd ik geroepen. Ik dacht eerst dat ze het over de andere Laura hadden, maar nee, ze moesten toch echt mij hebben. Mocht ik ineens een interview voor Tanzaniaanse tv gaan doen! Er komt een documentaire en we zijn al 2 keer op tv geweest, ik en andere deelnemers worden al herkend in Dalla-dalla's!

Dalla's blijven favoriet. Met een paar Dutchie's hadden we afgesproken een keer door het raam naar buiten te gaan,net als sommige Tanzanianen. Ik had op een gegeven moment een prachtkans en toen ik buiten stond kwam de busdriver op me af: 'Mzungu, what are you doing?!' Haha, heel grappig was dat.

Er is tot nu toe niet dat ik mis, op 1 ding na: de wasmachine! Ik heb eergister voor het eerst gewassen en I suck at it. Ik begon en het hele gastgezin plus buren hebben me heel hard uitgelachen omdat ik het blijkbaar heel verkeerd deed en niks echt schoon werd. Maar wat wil je met witte was? Ik blijf erbij dat het aan het koude water ligt en niet aan mijn totale gebrek aan handwaservaring;)

Reclames nemen een prominente plaats in in Tanzania. De leus van onze vakantie komt van de telefoonmaatschappij Vodacom: Experience the Difference. Dat gebruiken we bij alles wat mis gaat of gewoon heel anders is, echt de perfecte uitspraak!
Wat ik ook heel goed vind is dat er veel aandacht aan Aids wordt besteed. Grote condoomreclames langs de weg, bekende Tanzianen die anti-aids liedjes opnemen en reclames over vrouwen die praten over het nemen van een HIV-test. Er wordt dus echt wel iets aan gedaan!

Vandaag ben ik voor het eerst alleen met Dalla's ergens heen geweest, voelt zoo goed! Mijn buddy maakte zich wel gigantische zorgen, een blanke alleen is toch iets anders dan een Tanzaniaan alleen. Ik voelde me heel avontuurlijk zo alleen in die gigantische stad. Je moet ook echt goed opletten in de Dalla's, want ze stoppen altijd ergens anders dus je moet op tijd Shusha (stop!) roepen anders rijden ze gewoon door.

Morgenochtend heel vroeg vertrekken we naar Zanzibar, iets waar iedereen naar uitkijkt. Dat wordt echt genieten!
Tip voor mijn volgende verhaaltje:
Typ Zanzibar in bij google en bekijk de afbeeldingen...jaaa, er is hemel op aarde!!

• 19 Juli 2007 - 15:37

Steven:

Hee lausje,

ik voel me zeer vereerd het eerste antwoord te typen:) maar ik hoor dat je mij dus totaal niet mist:O? beetje jammer is dat dan toch weer wel. Nee, is niet erg hoor... ik ben wel echt jaloers op het weer dat je waarschijnlijk hebt en zeker op zanzibar, want hier is het echt kak:P... Maar hou het leuk daar en geniet er echt van, maar dat doe je toch wel

xx Steven, je liefste klasgenootje, natuurlijk

• 19 Juli 2007 - 16:38

Charley:

Waaah klinkt allemaal zo leuk laura!! Maak maar veel fotos! Want ik ben echt benieuwd hoe alles er ook utziet! En oooh zo gaaf van de tv! kan je het niet opnemen ofzo hahahaa;)
    Xxxxxx

• 20 Juli 2007 - 08:58

Suzanne:

heey nichtje,
    wat kun jij geweldig schrijven zeg! :) en wat maak je gave dingen mee. we moeten echt een keer afspreken als je terug bent, dan kan ik alle verhalen horen en foto's bekijken. fijne tijd nog daar en spreek je weer.
    liefs

• 21 Juli 2007 - 12:39

Laura!:

ooooh laura, doordat ik jouw stukjes lees wil ik echt terug!!! en ik ben erg onder de indruk dat jij daar alleen over straat gaat! en op tv in tanzania, wie wil dat nou niet?

• 22 Juli 2007 - 18:37

Mitchj:

eey zusjee!
    je hebt het echt wel chill daar he ;)
    egt fijn dat t je allmeaal zo goed bevalt ik zit nu op daalhof en de rest zit ook van het lekkere weer tegenieten op kroatie!
    zorg je wel dat je zonder tanzaniaan (of hoe je dat ook mag noemen terug komt ;)
    maare k had tog gezecht dat je egt een wonder bent daar mooi blond en blank die mensen zien je als een engel:P en dan ook nog een tanzaniaanse bekende worden ! wat wil je nog meer :O
    maar k vindt t egt wel vet om t allemaal te lezen! hoop dat zandibar goed bevallen is maar dat kan eigelijk ook niet anders eah ! heb nog ff de fotos bekene en werd egt groen van jaloezie! maar eel plezier nog en schrijf snel weer een verhaal!
    miss you!
    kusje

• 31 Juli 2007 - 20:01

Paul:

hoi laura! hier een berichtje van je (kleine) neefje:p mooie verhalen hoor;) je kunt wel professioneel schrijfster worden:p maar ik hoop de je nog veel plezier daar hebt! doeii x

je neefje:D